Wegblijftarief
Invoering wegblijftarief
Wij verzoeken u vriendelijk om afspraken die u niet wilt laten doorgaan, van tevoren af te zeggen. Wij merken dat het steeds vaker voorkomt dat mensen niet op een gemaakte afspraak verschijnen bij de huisarts, assistente of praktijkondersteuner.
Waarom een ‘wegblijftarief’?
Vanzelfsprekend kan het gebeuren dat u niet op een gemaakte afspraak kunt komen. Als u ons dit tijdig laat weten, is dat ook helemaal geen probleem.
Het gebeurt echter dat patiënten zonder bericht wegblijven van hun afspraak in onze praktijk. Medepatiënten moeten hierdoor onnodig lang wachten of kunnen geen afspraak krijgen. Om daar wat aan te doen, hanteren wij naar landelijke richtlijnen het zogeheten wegblijftarief.
Wat is het wegblijftarief?
Het wegblijftarief wordt in rekening gebracht bij patiënten die zonder tijdig afzeggen niet op hun afspraak verschijnen bij de huisarts of praktijkondersteuner. Dit bedrag wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars. U krijgt een nota van de huisarts thuisgestuurd die u binnen 30 dagen dient te betalen. Het kan natuurlijk zijn dat er een speciale reden was waarom u verhinderd was. Mogelijk zullen de kosten dan niet op u verhaald worden. Indien u echter bij herhaling dergelijke redenen opgeeft, behouden wij ons het recht voor om u het wegblijftarief voor alle gemiste afspraken in rekening te brengen.
Hoe hoog zijn de kosten?
Voor een consult bedraagt het wegblijftarief € 15,00. Voor een dubbel consult bedraagt dit € 25,00 en voor langere consulten, zoals bij de praktijkondersteuner, €50,00 . Voor speciaal geplande verrichtingen gelden aparte tarieven.
Wat kan ik doen als ik verhinderd ben?
Als u verhinderd bent, verzoeken wij u om uiterlijk 24 uur voor de afspraak contact op te nemen met de praktijk. Dit kan van 24/7 telefonisch via 0548-512204. De afspraak wordt uit onze agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen.
Let op: U kunt deze rekening van het wegblijftarief niet verhalen op uw zorgverzekering!